torsdag, januari 04, 2007

om ett ord

Hörde en osynlig röst mana mig till att publicera detta. Det är kopierat rakt av från den underbara tjänsten "Om ett ord" som går att prenumerera på genom att klicka här
(Vidare är det Petter som tipsat mig om denna sjukt trevliga sida).

Mäsk


Mäsk är en illaluktande vätska som är en mellanprodukt i sprittillverkningen. "När vi skulle knacka på ytterdörren slog mäskdoften emot oss", berättade en polis för Arbetarbladet om ett tillslag mot hembrännare 1995. Mäsken innehåller dock alkohol, vilket innebär att mindre nogräknade personer kan få för sig att dricka den.
Men mäsk är också resultatet av en del i jobbet att brygga öl, när krossad malt värms tillsammans med vatten. En sörja som bland annat används till djurfoder eller som bete när man fiskar.
Ordet spreds förmodligen från en svensk dialekt. Där bar det just betydelsen hönsföda eller blandning. Ytterst kommer dock ordet från Tyskland. Det besläktade mischen känner vi igen i ord som mischmasch och mixtur.


Det kan vara så att det här endast är skoj för ur-ullervadarna, men det skiter jag på.


Kortfattat: Bomtjackalack, ja tack!

1 kommentar:

George sa...

"...mindre nogräknade personer kan få för sig att dricka den" Hohoho, det var kul Mia! Jag tror aldrig jag ens smakade på den där skiten på den tiden det begav sig. Men jag vill minnas att du var en riktig Mäskfinsmakare (om det finns).