måndag, december 18, 2006

Ligamiddag med jultema


I lördags blev det så dags för den efterlängtade julmiddagen. Det hela var ordnat i bästa knytis-anda: Köttbullar, skinka, jansson, sill, korv, risalamalta (?), pepparkakor, nötter och must.
Välkomstglögg och mingel i köket och trångt och mysigt runt långbordet. Oerhört mättande mat, sen lite till. Julbord brukar inte vara någon personlig favorit men detta smakade mycket bra.
Kan bero på att det var det första vi rodde iland helt själva...
En efter en droppade av och till slut var det en trogen skara på 4 pers som höll låda till långt in på natten. Mycket skratt blev det... Många beskrivande metaforer...

Det finns en chans att det finns rester kvar än om någon är sugen.


Såhär innan man ska bege sig av hemhemmåt och vistas där en längre tid så kan det kännas onödigt att handla hem sådana matvaror som inte innehåller sjuka mängder konserveringsmedel. Det innebär också att man gör sitt bästa för att äta upp alla de varor med liten (iaf mindre) mängd konserveringsmedel som man redan har hemma. Typ mjölk, ägg, ost, bröd, grönsaker.

Kortfattat: Inte så varierad kost just nu.

Dagens upptäckt och lyckokälla: Det är IS på vattenpölarna!
Inte heller helt fel att ha sista examinationsuppgiften innan jul avklarad nu. Nice!

5 kommentarer:

AvR sa...

Om du tar dig hit finns det fortfarande mat kvar, det vet du... Och Kan du inte berätta om metaforerna, sjukt rolga ju... nä, det kanske blir brad att stanna vid att metaforer förekom

Anonym sa...

Hihi, jag ska färga håret på Hanna idag och hon har lovat mej lite Jansson från i lördags, mooms! ;P Annars var det faktiskt hög mättnadsfaktor på det som var kvar till jullunchen igår..! Aa, julmat..! =) Puss puss min favorit-Maria..!

Anonym sa...

De e najs! Jag tycker vi gör nåt sånt där mysigt nästa vecka med.. Fast kanske utan julmaten. Men lätt att vi ska ha den där glöggkvällen! Du jag har lite frågor: om nu barbie är så populär, varför måste man då köpa hennes vänner? och hur kunde de säga att fuglesang skulle slå världsrekord i frisbee.. är inte ett kriterie att man befinner sig i världen/på jorden för att göra det? Over and out som man säger i rymden

Anonym sa...

Jag vill minnas kvällen som en hockeymatch.. Jag startade tidigt med Henrik i anfallskedjan, vi grillade en av motståndaren i en trekvart. I periodpaus tog vi lite att dricka. Vi fick senare förstärkning av en stark anfallskedja på sex pers. Vi hade dock en skada på en tequila-strateg som märktes en aning. Vi körde på ett bra tag i andra period och det var svårt att smälta motståndet, framförallt vår redan grillade motståndare. Målvakten Jansson överlistades i alla fall i första anfallsvågen. I tredje perioden höll vi kvar matchen tills övertid då vi var fyra starka man kvar i ringen. Matchen var bra och vi fick mycket uträttat. Jag kommer ta med mig mycket från matchen och känner att rutinen var viktig från denna. Nu hoppas jag på fler matcher efter jul då jag är laddad och är dessutom sugen på vindruvor, meloner, framförallt ekologiskt odlad. Om vi bara pratar för en natt.

AvR sa...

förlåt maria, men jag var tvungen att kopiera mr.fuglesangs kommentar och köra den på min blogg också... så sjukt kul!